Wat is een goede E-commerce Manager?

E-commerce volgens wikipedia:
“E-commerce is a transaction of buying or selling online.”

Wat kan en wie is dan de e-commerce manager?

De ervaring van afgelopen jaren, waarin de rol van e-commerce manager vogelvlucht nam, leert ons dat nog steeds de inhoud die eraan gegeven wordt diffuus is. Verschillende bedrijven, hebben verschillende ideeën hebben over wat een e-commerce manager is. Is de branche die bepaalt waar het zwaarte punt op komt te liggen?

Sommige bedrijven zijn van mening dat e-commerce management een marketing functie is, anderen een IT-functie. Weer anderen zien het als een web design en ontwikkeling functie. En de derde groep is de rol van e-commerce manager al voorbij. Daar ligt het eindverantwoordelijke niveau van de online business bij CMO of CCO.

In het nabije verleden, lag de verantwoordelijkheid voor een e-commerce site bij de IT-ers, -ingenieurs en programmeurs. Gekkenhuis; bij web design of development. Wil een organisatie zijn e-commerce activiteiten vandaag de dag doen slagen, zal het initiatief bij een echte e-commerce manager moeten worden belegd. En zal, om een e-commerce initiatief te doen slagen, het bedrijf een ander type manager nodig hebben.

Een e-commerce manager is sales driven. En is er natuurlijk voor om online inhoud te geven aan allerlei marketing gerelateerde zaken en deze op een goed technisch platform te realiseren en te presenteren. Echter, als een webwinkel niets toevoegt aan omzet en winst, wordt het geen feest. Immers zijn dit vaak de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen.

Om op succesvolle wijze e-commerce binnen de organisatie over het voetlicht te brengen, moet de e-commerce manager geen programmeur, een marketeer, of een web ontwikkelaar zijn, maar iemand die bekend is met elk van deze functies. Hij/ zij snapt hoe de professionals binnen deze afzonderlijke vakgebieden moeten worden gefaciliteerd. De e-commerce manager moet bekend zijn met de taken en verantwoordelijkheden van de IT, web development en marketing afdelingen. Hij/ zij moet de interfacing met die afdelingen creëren om zo de e-commerce kant van het bedrijf vorm te geven en zichtbaar te maken.

Betekent dit dat de e-commerce manager moet weten hoe elk van die functies inhoudelijk werkt? Nee. De taak van de e-commerce manager is om de benodigde specificaties te identificeren en te ontwikkelen voor het creëren en beheren van de e-commerce website. De e-commerce manager heeft een goed begrip van de verantwoordelijkheden van elke afdeling en hoe die afdelingen in het grotere geheel functioneren. De taak betreft het beheer, niet de administratie: De e-commerce manager is de e-commerce evangelist voor het bedrijf, als een diplomaat die de verschillende activiteiten van de organisatie vergemakkelijkt door e-commerce aan te jagen en te beheren.

Goede e-commerce managers hebben specifieke kenmerken:

  • Ze beheren en bewaken de e-commerce visie van het bedrijf.
  • Ze zien commerciële kansen en hebben oog voor de balans van het bedrijf.
  • Ze snappen dat alles binnen e-commerce draait om de klant.
  • Ze zijn bedreven in het vormen van samenwerkingsverbanden binnen de organisatie.
  • Ze zijn in staat om nieuwe initiatieven en nieuwe online business kansen te herkennen.
  • Ze zijn goed georganiseerd en kunnen taken prioriteren.
  • Zij erkennen dat het succes van het e-commerce initiatief schuilt in de mate waarin de behoeften van de klant wordt bevredigd en om de stappen van de concurrentie voor te blijven.

De belangrijkste vraag die bedrijven zich moeten stellen is welke plaats e-commerce in de organisatie inneemt (in gaat nemen) en welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden ze aan deze positie willen toewijzen. Dat bepaalt ook de “zwaarte” van de functie en het soort mensen dat je er voor moet hebben.

Begrijp me goed: statische organogrammen bestaan niet meer. Maar E-commerce managers moeten wel in staat worden gesteld om aan de “knoppen” van het succes te kunnen draaien. Hoe anders kunnen zij ook invloed uitoefenen op service, retouren, voorraadbeheer etc.? Ze moeten in staat worden gesteld om direct van afdeling naar afdeling te verhuizen om zo de creatie en het management van e-commerce te faciliteren.

Kennisgebieden die een e-commerce manager beheerd zijn onder andere; e-commerce strategieën, technologie met bijbehorende kapitaal eisen en online media tactiek. Een stevige grip op het social en legal beleid is cruciaal. E-commerce managers moeten sponsen zijn; zij leren van hun collega’s en van de concurrentie. Ze moeten vertrouwd zijn met de nieuwste e-commerce oplossingen en technologieën.

De e-commerce manager is verantwoordelijk voor online branding, het handhaven van de actualiteit en kwaliteit van de website, het aanpakken van juridische zaken, het ver-markten van de site en het creëren van een business plan. Maar de belangrijkste verantwoordelijkheid van de e-commerce manager is het definiëren van de e-commerce visie en het bijbehorende beleid. Herdefiniëren, schrikt hen niet af, zij stellen e-commerce in dienst van organisatie doelstellingen en als die zich ontwikkelen deinzen zij er niet voor terug ook de site vanuit een nieuw perspectief te bekijken. De continue kunst om de juiste boodschap bij de juiste doelgroep te kunnen afleveren.

De belangrijkste eisen voor deze e-commerce manager kunnen worden aangevuld met:

  • Kunnen managen van een E-commerce team om de groei in alle online marketing kanalen, waaronder PPC, SEO, affiliate programma’s, e-mail marketing en social media te maximaliseren met verantwoordelijkheid voor site-delivery en performance en het werven van klanten.
  • Snel nieuwe technologieën en concepten kunnen oppikken.
  • Aandacht voor detail hebben en over uitstekende communicatieve vaardigheden bezitten.
  • Gemotiveerd en klantgericht zijn en het vermogen hebben cross-functioneel te denken.
  • Uitstekende kennis van web usability en accessibility.
  • Online methoden ten behoeve van acquisitie en retentie inrichten en managen.
  • Het naleven en verder uitbouwen van de e-commerce strategie tegen begroting.
  • Identificeren van nieuwe winstgevende mogelijkheden en routes voor de consument
  • Planning, forecasting en het operationele beheer van de webwinkel.
  • Selecteren en beheren van relaties en bureaus.
  • Opkomen voor het toenemende aandeel van e-commerce binnen het merk.

Concluderend: e-commerce is het management, niet de administratie, het web development of een andere rol in de digitale strategie van de onderneming.
Stel een simpele vraag: “Je zit in je kantoor en je baas komt binnen met zijn handen in het haar en zegt: ‘Ik lees net dat onze concurrentie veel geld verdient via het internet. Wij moeten ook online! Jij hebt een master-titel, dus jij hebt de leiding over onze e-commerce initiatieven. ‘Wat doe je dan? ”

Als je hier antwoord op kan geven of krijgt, heb je of ben je de man/ vrouw voor the job: e-commerce manager!

"/>
Danne de Vries06-41275811

Recruitment Consultant, Amsterdam

BrandPit is HET werving en selectie bureau voor digital professionals. Met liefde voor het vak en voor mensen weten we de beste kandidaten en de…

Bekijk deze vacature

Conversion Manager. Retail, Amsterdam.

We are looking for a Conversion manager to help our client create innovative digital solutions that will redefine the online gifting industry. This organization is…

Bekijk deze vacature
Alle vacatures

Drop cv

Laat je cv bij ons achter, dan nemen wij contact met jou op zodra we een passende vacature binnenkrijgen.

Drop cv

Deel dit artikel

Mis niets

Blijf op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in

Geen passende vacature?

Neem dan contact op.

Contact