wat is een goede e-commerce manager?

E-commerce is volgens wikipedia:
“E-commerce is the activity of electronically buying or selling of products on online services or over the Internet.”

wat kan en wie is dan de e-commerce manager?

Verschillende bedrijven hebben verschillende ideeën over wat een e-commerce manager is, doet, managed. Is het de branche die bepaalt waar het zwaartepunt op komt te liggen?

Sommige bedrijven zijn van mening dat e-commerce management een marketingfunctie is, andere een IT-functie. Weer anderen zien het als een rol die valt onder web design-en ontwikkeling. En de derde groep is de rol van e-commerce manager al voorbij. Daar ligt het eindverantwoordelijke niveau van de online business bij CMO of CCO

In het nabije verleden lag de verantwoordelijkheid voor een e-commerce website bij de IT-ers, -ingenieurs en programmeurs. Bij web design of development: gekkenhuis! Wil een organisatie zijn e-commerce activiteiten vandaag de dag doen slagen dan zal het initiatief bij een echte e-commerce manager moeten worden belegd. En zal, om een e-commerce initiatief succesvol te laten zijn, het bedrijf een ander type manager nodig hebben.

Een e-commerce manager is sales driven. En wilt online inhoud geven aan allerlei marketing gerelateerde zaken en deze op een goed technisch platform realiseren en presenteren. Dit alles moet dan wel leiden tot en webwinkel die zorgt voor omzet en winst.

Om op succesvolle wijze e-commerce binnen de organisatie de rol te laten pakken die je als organisatie beoogt, moet de e-commerce manager geen programmeur, marketeer, of web ontwikkelaar zijn, maar iemand die bekend is met elk van deze functies. Een alleskunner, of eigenlijk een ‘alles begrijper’. Hij/ zij snapt hoe de professionals binnen deze afzonderlijke vakgebieden het beste worden gefaciliteerd. Een goede e-commerce manager is bekend met de taken en verantwoordelijkheden van de IT, web development en marketing afdelingen. Hij/ zij is in staat de interfacing met die afdelingen te creëren om zo de e-commerce kant van het bedrijf vorm te geven en zichtbaar te maken.

Betekent dit dat de e-commerce manager moet weten hoe elk van die functies inhoudelijk werkt? Nee. Sleutelwoord is ‘begrip’. De taak van de e-commerce manager is om de benodigde specificaties te identificeren en te ontwikkelen voor het creëren en beheren van de e-commerce website. De e-commerce manager heeft goed inzicht in de verantwoordelijkheden van elke afdeling en hoe die afdelingen in het grotere geheel functioneren. De taak betreft het beheer, niet de administratie: De e-commerce manager is de e-commerce evangelist voor het bedrijf, als een diplomaat die de verschillende activiteiten van de organisatie vergemakkelijkt door e-commerce aan te jagen en te beheren.

Wij komen graag in contact met de beste e-commerce professionals. Bekijk direct onze vacature voor e-commerce manager of vind jouw droombaan tussen alle digital vacatures.

goede e-commerce managers hebben specifieke competenties:

  • Ze beheren en bewaken de e-commerce visie van het bedrijf.
  • Ze zien commerciële kansen en hebben oog voor de balans van het bedrijf.
  • Ze snappen dat alles binnen e-commerce draait om de klant.
  • Ze zijn sterk in het vormen van samenwerkingsverbanden binnen de organisatie.
  • Ze zijn in staat om nieuwe initiatieven en nieuwe online business kansen te herkennen.
  • Ze zijn goed georganiseerd en kunnen taken prioriteren.
  • Zij zien dat het succes van het e-commerce initiatief schuilt in de mate waarin de behoeften van de klant wordt bevredigd en om de stappen van de concurrentie voor te blijven.

De belangrijkste vraag die bedrijven zich moeten stellen is welke plaats e-commerce in de organisatie inneemt (of zal gaan innemen) en welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden ze aan deze positie willen toewijzen. Dat bepaalt ook de “zwaarte” van de functie en het soort mensen dat je er voor moet hebben.

We hebben het dan niet over statische organogrammen. Maar E-commerce managers moeten wel in staat worden gesteld om aan de “knoppen” van het succes te kunnen draaien. Want hoe kunnen zij anders ook invloed uitoefenen op service, retouren, voorraadbeheer etc.? Ze moeten in staat worden gesteld om direct van afdeling naar afdeling te bewegen om zo de creatie en het management van e-commerce te vergemakkelijken.

Kennisgebieden die een e-commerce manager beheerd zijn onder andere; e-commerce strategieën, technologie met bijbehorende kapitaal eisen en online media tactiek. Een stevige grip op het social en legal beleid is cruciaal. E-commerce managers moeten sponzen zijn; zij leren van hun collega’s én van de concurrentie. Ze moeten op de hoogte zijn van de nieuwste e-commerce oplossingen en technologieën.

De e-commerce manager is verantwoordelijk voor online branding, het handhaven van de actualiteit en kwaliteit van de website, het aanpakken van juridische zaken, het vermarkten van de site en het creëren van een business plan. Maar de belangrijkste verantwoordelijkheid van de e-commerce manager is het definiëren van de e-commerce visie en het bijbehorende beleid. Herdefiniëren schrikt hen niet af, ze stellen e-commerce in dienst van organisatie doelstellingen en als die zich ontwikkelen deinzen zij er niet voor terug ook de site vanuit een nieuw perspectief te bekijken. De continue kunst om de juiste boodschap bij de juiste doelgroep te kunnen afleveren.

de belangrijkste eisen voor deze e-commerce manager kunnen worden aangevuld met:

  • Kunnen managen van een E-commerce team om de groei in alle online marketing kanalen, waaronder PPC, SEO, affiliate programma’s, e-mail marketing en social media te maximaliseren met verantwoordelijkheid voor site-delivery en performance en het werven van klanten.
  • Snel nieuwe technologieën en concepten kunnen oppikken.
  • Aandacht voor detail hebben en over uitstekende communicatieve vaardigheden beschikken.
  • Gemotiveerd en klantgericht zijn en het vermogen hebben cross-functioneel te denken.
  • Uitstekende kennis van web usability en accessibility.
  • Online methoden ten behoeve van acquisitie en retentie inrichten en managen.
  • Het naleven en verder uitbouwen van de e-commerce strategie tegen begroting.
  • Identificeren van nieuwe winstgevende mogelijkheden en routes voor de consument
  • Planning, forecasting en het operationele beheer van de webwinkel.
  • Selecteren en beheren van relaties en bureaus.
  • Opkomen voor het toenemende aandeel van e-commerce binnen het merk.

Concluderend: e-commerce is het management, niet de administratie, het web development of een andere rol in de digitale strategie van de onderneming.

Stel een simpele vraag: “Je zit in je kantoor en je baas komt binnen met zijn handen in het haar en zegt: ‘Ik lees net dat onze concurrentie veel geld verdient via het internet. Wij moeten ook online! Jij hebt een master-titel, dus jij hebt de leiding over onze e-commerce initiatieven. ‘Wat doe je dan? “

Als je hier antwoord op kan geven of krijgt, heb je of ben je de man/ vrouw voor the job: e-commerce manager!

deel deze blog