Online Marketing Trends 2016

Het laatste kwartaal van alweer een jaar staat op de stoep. Tijd om de plannen en af te leveren voor een volgend succesvol jaar. Waar gaat het met online marketing heen, waar moeten we op letten en belangrijk; ons geld op inzetten. De speerpunten voor 2016:

Content gaat op voor nog een regeer periode; still King!

De ontwikkeling van kwalitatieve content zal central (blijven) staan. Los van industrie, branche, segment. Er is geen ontkomen aan. Geen excuus houdt stand. Content zal de huidige klanten en prospects informeren met als doel niet alleen awareness maar ook vertrouwen te creëren. Je bouwt je merk en claimt podium als zijnde een expert op jouw vakgebied.

Investeer in het ontwikkelen van kwalitatieve en relevante content: je SEO in de lift, je merk lading through the roof!

Even wat feiten:

  • 80% van de beslissing nemers baseert zich op artikelen, blogs en referenties. De advertentie mist al lang aan impact.
  • 78% ziet content als de effort die een bedrijf stopt in het aangaan van kwalitatieve relaties met haar klanten.
  • 58% van de consumenten vindt content ondersteunt met video geloofwaardiger
  • De costs/ lead via content marketing zijn 62% lager ten opzichte van traditionele marketing.

SEO; beeld zegt meer dan 1000 woorden

SEO gaat al lang verder dan woorden. Beeld maakt inmiddels echt verschil. Het algoritme van Google blijven zich optimaliseren op kwalitatieve content. Zo wordt bijvoorbeeld niet alleen beoordeeld hoe waardevol je content is, ook zaken “Dwell Time” (hoe lang blijven bezoekers op een pagina) en naar hoeveel pagina’s klikken ze door, telt vandaag de dag mee als het gaat om de ranking die wordt toegewezen.

En daar komt het geheim van beeld, infographics en video om de hoek kijken. Deze uitingen geven bezoekers het gevoel veel meer en relevantere informatie te bevatten dan platte tekst. Zo is de schatting dat een visual meer waard is dan 1000 worden en video zelfs 1.8 miljoen woorden (bron; Forrester). Daarnaast blijven bezoekers door beeld langer rondhangen op je site. Voor SEO een kwestie van het optimaliseren van tags, keywords, meta descriptions en de winst is gepakt.

Bovenstaande lijkt dan nog wel behapbaar, maar let op: SEO beweegt, ontwikkeld en verandert in het zelfde tempo als technologie. Zo zijn bezoekers nu al gewend om met complexere zoekopdrachten te werken in plaats van met een paar keywords. Pas je eigen strategie daarop aan. Kijk met aandacht naar spraak herkenning op smartphones, wat gaat dat betekenen voor SEO? Content verrijken met keywords is verleden tijd, echt succes wordt bepaald door kwaliteit, relevantie en rijke content. Besef je dat je de consument helpt met het vinden van zijn weg. Je helpt hem/ haar snel te vinden wat wordt gezocht. En met dat gegeven heb je al een streep voor!

Mobiel; the first, the last, your everything

Het leek een nice to have; een responsive website voor mobiel. Het is inmiddels een noodzaak. Generaties worden opgevolgd en mobiel lijkt lichtjaren sneller te gaan. Van de zogenaamde Millennial generatie geeft 87% aan, nooit zonder hun mobiel te zijn. Het is een dagelijkse routine, de beste vriend op elk moment van de dag en deze generatie verwacht een merk 24/7, 360graden en full funnel aanwezig en beschikbaar te zijn op mobiel. Ze zoeken, vergelijken, oriënteren en kopen. Jammer dat zij 86% van de merken te kort vinden schieten op die gebieden via mobiel.

Helemaal triest als we zien dat van deze doelgroep 14% totaal afhaakt als de geboden, mobiele ervaring niet toereikend is. Puntje van aandacht?

Jazeker, want een goede user interface, een voor mobiel geoptimaliseerde site of app laat een toename in conversie van 160% zien.

Het is belangrijk om elke dag weer future proof te zijn. Maar vergeet niet wat de resultaten en analyses van vandaag terug geven.
Volgende keer staan we stil bij de must-haves voor een succesvolle online marketing strategie in de high tech wereld van vandaag de dag.

"/>
Danne de Vries06-41275811

Operations Lead. Lisse, E-tail.

Kom je ook samen met ons het leven een stuk groener maken? Bakker.com is de grootste Europese e-commerce speler in groen. Direct van de kweker,…

Bekijk deze vacature

Digital Marketing Manager. Leisure, Biddinghuizen.

Voor één van Nederlands bekendste Attractie Parken zijn we op zoek naar een Digital Marketing Manager. Het is een relatief nieuw team, met grote ambities….

Bekijk deze vacature
Alle vacatures

Drop cv

Laat je cv bij ons achter, dan nemen wij contact met jou op zodra we een passende vacature binnenkrijgen.

Drop cv

Deel dit artikel

Mis niets

Blijf op de hoogte van onze nieuwe vacatures en online trending topics.

Schrijf je in