online marketing en content marketing

Content marketing is zeker niet nieuw. Waarom noemen we het dan? Omdat content marketing in 2015 mainstream gaat. Of terwijl; zonder goede online presence besta je niet.

my cup of tea

Het laatste waar een consument behoefte aan heeft is een verkooppraatje. Daarnaast weten ze allang dat ze alle informatie die ze nodig hebben gratis online kunnen vinden. Daarmee kunnen we meteen de conclusie trekken dat als de website van jouw organisatie weinig waardevolle content bevat, de bezoeker je als irrelevant ziet. Onbelangrijk. Heeft de website van een concurrent dit aanbod wel? Dan ben je met één klik je klant kwijt.

social

Succesvolle organisaties gedragen zich de komende jaren als uitgevers. Een contentstrategie in de online marketing staat hier hoog op de prioriteiten lijst; blog artikelen, infographics, podcasts, afbeeldingen, video’s, presentaties, etcetera. Alles op een dusdanig niveau dat de lezer het wil delen met zijn eigen communities. Het wordt het recht van de sterkste helemaal als je je beseft dat de hoeveelheid content die we dagelijks over ons heen krijgen, de afgelopen 5 jaar, al met een factor negen toe is genomen. En dat met nog steeds hetzelfde aantal minuten in een dag.

context

De consument is via de smartphone 24 uur per dag online. Dat levert een super veel en geavanceerde analytics op. De bron voor content en de bron voor mogelijkheden voor mobiel adverteren. Je bereikt de consument op zijn meest persoonlijke apparaat: de smartphone. Maar die consument zit niet te wachten op jouw boodschap. Die bekijkt de updates van vrienden en familie. Daar concurreer je mee. Om in die omgeving relevant te zijn, is het essentieel dat je je content en je advertenties in de juiste context toont. Advertenties kan je koppelen aan meteorologische data. Bijvoorbeeld om in te spelen op het strandweer dat eraan zit te komen. Of juist op die regenachtige zondag. Maar ook op het uitzendschema van de TV, of op grote sportevenementen. Kijk voor inspiratie eens op deze website.

social-seo

Google weegt social shares niet mee in hun ranking algoritme. Toch denken veel SEO-deskundigen daar anders over en zijn er van overtuigd dat social shares wel degelijk een steeds grotere rol spelen in de zoekresultaten. Helemaal onlogisch is deze gedachte niet. Immers, als veel mensen bepaalde content delen, zegt dat iets over de vermoedelijke kwaliteit van die content. Het is geen toeval dat pagina’s die hoog scoren in Google doorgaans ook vaak zijn gedeeld via social media. Nog steeds stelt Google dat als de zoekmachine een pagina van hoge kwaliteit vindt, deze hoog in de zoekresultaten komt te staan en dus zullen veel mensen de pagina ook delen. Wat wel vast staat, is dat social shares indirect tot betere SEO-waarde leiden. Uiteindelijk is elk aspect van online marketing gebaseerd op relaties. Ook SEO. Als bijvoorbeeld een journalist naar aanleiding van een tweet naar een website linkt, is dat een waardevolle link. Zeker als Google deze persoon als een autoriteit ziet. Zorg er daarom voor dat je via social media in verbinding komt met dergelijke influencers. Zij moeten jouw content dusdanig interessant vinden om door te linken. Of om te sharen. Een perfect teken van vertrouwen. Als de post of pagina veel is gedeeld, zullen bezoekers eerder geneigd zijn deze te gaan lezen, dan wanneer die amper is gedeeld.

betalen

Vanaf januari 2015 gaat Facebook pure promotionele posts afstraffen. Het wordt dus zaak om meer betrokkenheid te krijgen van je (toekomstige) fans voor minder budget. Facebook zou Facebook niet zijn als het daar geen handige tools voor zou bieden. Neem ‘vergelijkbare doelgroepen’. Een vergelijkbare doelgroep is een groep die lijkt op een aangepaste doelgroep, bijvoorbeeld de bezoekers van je website. Met vergelijkbare groepen kun je het bereik van je advertenties enorm vergroten met behoud van een gerichte targetting. Ook Twitter introduceerde het afgelopen jaar nieuwe mogelijkheden om te adverteren. Zo zijn er Twitter cards waarmee je volgers kunt werven, inschrijvingen voor een mailing list kunt stimuleren, traffic naar je website kunt genereren en nog veel meer. Online marketeers doen er goed aan om voor 2015 budget te reserveren voor een groter en gerichter bereik via social media.

klantenservice

is content marketing Klantenservice is (content)marketing, want elke klant is potentieel een ambassadeur of misschien beter nog in eerste instantie “verslaggever”. Klanten schrijven hun lof en frustraties van zich af op review sites met miljoenen bezoekers. Steek eerst je geld in een perfecte klantenservice voor dat je naar andere media kijkt. Google alerts, of reputatiemanagement tools, gewoon in gesprek blijven met je klanten en volgers; het zijn allemaal methoden die je kunnen helpen binding en overzicht te houden.

inspiratie

Voordat een consument overgaat tot de aanschaf van een auto, een koelkast of een nieuwe spijkerbroek bezoekt hij of zij vaak tientallen websites. Zelfs voor relatief kleinere aankopen zoekt de consument steeds intensiever online. De kans dat een bezoek aan een website direct tot een transactie leidt, wordt dan ook steeds kleiner. Daarom is het meer dan ooit belangrijk om consumenten te inspireren. Want, wanneer je te snel in het aankoopproces inzet op de transactie, schrik je de bezoeker af. Je kunt ze veel beter in kleine stapjes verleiden. Vergeet video niet, how protcast in de gaten en blijf vernieuwen. Toon persoonlijkheid persoonlijkheid en een helpende hand. Die transactie komt dan wel! Samenvattend en vooruitkijkend misschien om een klein kapstokje aan te reiken om content dagelijks te vieren: ‘Show them that you give a fuck’.

deel deze blog